Prinavracanie užívacích práv k lesným pozemkom ich vlastníkom sa po roku 1989 upravilo tak, aby nedošlo k na jednej strane k rozvráteniu hospodárenia v lesoch a na druhej strane, aby sa minimalizovali náklady zo strany štátu.
Preto sa užívacie práva sa prinavracali len pre hospodárske celky a bez vymeriavania parciel v teréne. Ak sa chceli drobní vlastníci dostať k svojim užívacím právam museli sa združiť. Ak je veľa vlastníkov, časť z nich rozptýlená po republike, z praktického hľadiska je potom združenie, ktoré má právnu subjektivitu nevyhnutnosťou. Ak to zhrniem, tak štát drobnému vlastníkovi lesov „nadiktoval" lesné pozemkové spoločenstvo s právnou subjektivitou. Daňový zákon nerozlišuje medzi historickými spoločenstvami (komposesoráty a urbariáty) a novodobými spoločenstvami. Rozlišuje len medzi spoločenstvami s právnou subjektivitou a bez právnej subjektivity.
V prípade spoločenstva s právnou subjektivitou je pre daňový zákon daňovníkom spoločenstvo, avšak náhrada za drevnú hmotu, ktorú spoločenstvo vypláca vlastníkom nedefinuje ako daňovým náklad spoločenstva. To je pre vlastníkov s malými daňovými príjmami diskriminujúce. Nemôžu, alebo nemohli si v minulosti uplatniť vrátenie dane. Ak by náhrada vlastníkom za drevnú hmotu bola daňovým nákladom, daňovým subjektom by sa stal vlastník.
A ten v závislosti od toho, ako je, alebo bude nastavený daňový zákon, dostáva možnosť byť od dane oslobodený, prípadne, že mu bude vrátená zrážková daň.
Nie je záruka, že zákonodarca pri úprave daňového zákona bude mať na pamäti túto okolnosť a preto považujem za vhodné, aby v tomto zákone bolo určené, že náhrada za drevnú hmotu je daňovým výdajom spoločenstva.
Možno by bolo vhodné nasledovné paragrafové znenie:
§9 (4) Spoločenstvá hospodáriace v lesoch medzi výdaje o ktoré znižujú svoje daňové príjmy zaraďujú aj náhradu za vyťaženú lesnú hmotu vyplácanú členom spoločenstva.
Príjmy za vyťaženú lesnú hmotu, ktoré sa pomerne viažu na výmeru prenajatej plochy neznižujú daňový základ.
Rovnaký odsek by sa mal platiť aj pre lesné spoločenstva hospodáriace na spoločnej nehnuteľnosti. Mohol by byť zaradený do paragrafu 5.
Navrhovaná úprava by tým čiastočne zmiernila krivdu voči drobným vlastníkom v porovnaní s postavením drobného vlastníka v minulých storočiach.
A na záver adresa, ktorá sprístupňuje hromadné pripomienky:
https://lt.justice.gov.sk/Material/MaterialHome.aspx?instEID=-1&matEID=3838&langEID=1