reklama

Milá verejnosť, len si vypisuj. ..

Tak znie názov jedného z článkov uverejneného v SME v stredu prvého augustového týždňa. A končí so záverom „postoj Úradu vlády a vlády samotnej sa dá vykladať nasledovne - Milá verejnosť, tu máš Portál právnych predpisov, kde si vypisuj, čo len chceš; keďže nás to však nezaujíma, obťažovať nás tým nebudeš". Na uvedenom článku nie je pozoruhodné k akému záveru autor došiel, ale ako k nemu došiel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

 To, že zákonodarnú iniciatívu má u nás nielen vláda, ale aj parlamentné výbory a jednotliví poslanci (podľa čl. 87 ústavy) vie asi každý, komu nie je ľahostajné, ako sa u nás spravujú veci verejné. Málokto z občanov však vie, že môže priamo ovplyvniť predkladateľa návrhu zákona svojimi pripomienkami a to prostredníctvom Portálu právnych predpisov - hromadnými pripomienkami. Hromadnou pripomienkou sa predkladateľovi návrhu odporúča zmena do textu ním predkladaného návrhu.

 Inštitút hromadnej pripomienky som na Portále právnych predpisov zaregistroval vari až v máji tohto roku. Každým kto sa chce stať signatárom hromadnej pripomienky, alebo ju aj iniciovať, sa musí zaregistrovať. Ak hromadnú pripomienku podporí 500 signatárov, má už svoju váhu a predkladateľ zákona pokiaľ ide o vládny návrh ju musí brať do úvahy, teda vyhodnotiť ju, či je zlá, čiastočne alebo úplne akceptovateľná. Taká je aspoň teória.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z môjho pohľadu je hromadná pripomienka preukaznejšia, ako petícia a či vyhlásenie či už občianskeho združenia alebo iného zoskupenia. Petíciu môže signatár podpísať omylom aj viacej krát. Hromadnú pripomienku nie. (Ak by sa pravda signatár neregistroval aj pod vymyslenými menami.) Pri podpise petície sú signatári zajedno len v cieli , ale už nie v spôsoboch. Hlava občianskeho združenia môže vyhlasovať, že zastupuje x ľudí, ale jeho názory, môžu byť napriek tomu iné ako majú jednotlivci združenia.

V ideálnom prípade, je legislatívny postup zákonodarcu - vlády nasledovný: Predkladateľ návrhu (konkrétne ministerstvo) vypracuje text zákona. Podľa závažností zákona ho dostávajú na pretras zainteresované mimovládne organizácie aj pred paragrafovým znením. Až sa návrh dostane do takej formy, že by mohol byť priechodný, dáva ho predkladateľ do medzirezortného pripomienkovania (MPK). Toto obdobie nie je dlhé. Podstatné je však to, že je to zároveň aj obdobie, kedy môže aj verejnosť, teda zaregistrovaní občania, podávať hromadné pripomienky, alebo sa už k podaným pripojiť. Po skončení MPK, predkladateľ vyhodnotí všetky pripomienky. Pripomienky od verejnosti musí vtedy, ak majú dostatočný počet signatárov. Ak aj vyhodnotenie pripomienok z MPK ukáže, že návrh zákona bude priechodný, postupuje ho predkladateľ na rokovanie vlády a odtiaľ po schválení do parlamentu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Doteraz mal občan možnosť ovplyvniť len text vládneho návrhu ešte predtým, ako sa dostal do parlamentu. Aj keď poslaneckých návrhov nie je až toľko, boli sme ako občania odrezaní od možnosti, podieľať sa aj na znení poslaneckého návrhu. Teda tí občania, ktorí nie sú v styku (či už priamom alebo poštovom) s tým poslancom, ktorý podáva návrh. Zdá sa, že teraz sa to už v tomto smere čiastočne zmení. 

 Článok, ktorý spomínam v úvode totiž uvádza, že vláda schválila zmeny jej legislatívnych pravidiel. Zmeny sa týkali aj úpravy prípravy stanoviska vlády SR k poslaneckým návrhom zákonov. Úprava spočívala v tom, že „poslanecký návrh zákona bude predmetom pripomienkového konania a následne bude predložený na rokovanie vlády. Súčasťou predloženého materiálu budú aj stanoviská Úradu vlády, podpredsedov vlády a ministerstiev podané v rámci pripomienkového konania k poslaneckému návrhu". Autor uvádza, že k navrhovanej zmene bolo podaná pripomienka, „ktorá nepožadovala nič viac než to, aby sa prípadné stanovisko verejnosti k poslaneckým návrhom premietlo aj do materiálu predkladaného vláde obdobným spôsobom ako stanoviská ministerstiev, Úradu vlády a jej podpredsedov" . Úrad vlády pripomienku čiastočne akceptoval. V tom zmysle, že aj verejnosť bude mať možnosť v rámci portálu právnych predpisov možnosť pripomienkovať poslanecký návrh zákona, predkladateľ návrhu na rokovanie vlády však tieto pripomienky nebude vyhodnocovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A narazila kosa na kameň. Na základe toho, že predkladateľ návrhu nebude pripomienky verejnosti predkladať vláde, došiel autor k poznaniu, že postoj Úradu a vlády samotnej sa dá vykladať nasledovne „Milá verejnosť, tu máš Portál právnych predpisov, kde si vypisuj, čo len chceš; keďže nás to však nezaujíma, obťažovať nás tým nebudeš," 

Zaujímavý myšlienkový pochod autora. Nezdá sa aj Vám? 

Ale na druhej strane s ním plne súhlasím. Predstavte si, že spripomienkujem poslanecký návrh zákona tak, že rozdelím jeden odsek na dva. Moja pripomienka a ďalších 500 spolusignatárov by sa tak dostala až na rokovanie vlády. A sme zviditeľnení. Aspoň vo vládnych kruhoch. A ak zvážim, že na takúto hlúposť by hocikto neprišiel, tak by to mohlo prerásť aj ďalej. A takto čo? Zostáva len blog. Ale to je skôr o ihle v kope sena ako o zviditeľnení.

Vladimír Giač

Vladimír Giač

Bloger 
  • Počet článkov:  79
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vekovú hranicu, keď som mohol hovoriť, že už mám po mladosti a do dôchodku ďaleko, som už prekročil. Zoznam autorových rubrík:  O slovenčinePočítačeSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu