Elektrina nezdražela, len sa za ňu viac platí.

Autor: Vladimír Giač | 25.1.2012 o 18:02 | (upravené 25.1.2012 o 18:17) Karma článku: 10,83 | Prečítané:  1252x

 Nedoplatok za elektrinu som očakával aj tento rok. Však sa stále hovorí o zdražovaní energií. Na moje prekvapenie pri pohľade na faktúru som zistil, že mi merač nameral rovnaké množstvo, ako minulý rok. Cena elektriny sa nezvýšila a predsa vznikol vyšši nedoplatok.

Výška nedoplatku 21 € proti 9 € bola dôvodom na porovnávanie obidvoch faktúr.

Zálohové platby neboli menené. Cena za elektrinu 66,1456 € za MWh v roku 2010  a v roku 2011 dokonca zlacnenie na 64,2800 €.

Napriek tomu rozdiel vo faktúrach čosi vyše 11 € v neprospech roku 2011. Teda v roku s nižšou jednotkovou cenou.

                                                        Prečo?

Na rozdiel od faktúr do roku 2009, od roku 2010 pribudli do rozpisu faktúr okrem iných položky

- Tarifa za distribuované množstvo elektriny     20,789   oproti   20,780
- Tarifa za straty pri distribúcii elektriny           10,4542                9,8417
- Tarifa za prevádzkovanie systému                  6,3000               14,8500
- Tarifa za systémové služby                            9,6000                 8,9500
- Pevná mesačná platba za 1 OM                      6,2400                 6,3800
- Odvod efektívnej sadzby NJF                         0,2051                 3,0000

Prenásobením taríf spotrebovaným množstvo MWh, sa dostávame na fakturované ceny bez DPH.

     Neviem, čo sa skrýva pod inak zrozumiteľným pojmom strata pri distribúcii elektriny. Či je to niečo, čo je dané len technológiou prenosu - odporom prenosových prvkov, alebo aj niečo iné. Chvályhodné, že sa straty znížili. Aspoň tarifa tak nasvedčuje. Aj systémové  služby mierne poklesli ale významný vzrast vidno  pri prevádzkovaní systému.  A ten sa výrazne podpísal na výške môjho nedoplatku.
Hm, prevádzkovanie systému.  
Ako klient musím skonštatovať, že viac sa mi páčil prevádzkový systém v časoch, keď ešte faktúra nepoznala prevádzkovanie systému. Ak teraz klient potrebuje vybaviť niečo  z očí do očí, musí cestovať napríklad do Žiliny. Martinská pobočka mu poskytuje len telefón pre spojenie zo Žilinou.

     Nuž z toho vyplýva záver, že ak elektrina zlacnie, netreba sa dopredu tešiť. Faktúra kvôli tomu aj pri nezmenenej spotrebe nemusí byť nižšia.

 

      

        

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Maďari si nemajú z čoho vyberať, preto prežíva Bugár

Maďarskí voliči sú čoraz apatickejší a hľadajú alternatívu.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?