reklama

Jeden čihý, druhý hota.

V základných informáciach sa na web stránke uhrady.rtvs.sk dočítame o úhradách pre domácnosti okrem samotných úhradách a spôsobu ich platieb aj o sadzbách úhrad pre dôchodcov. A tá znie:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

sadzba úhrady sa znižuje na polovicu platiteľovi, ktorý je poberateľom dôchodkových dávok podľa osobitného predpisu alebo poberateľom rovnocenných dôchodkových dávok vyplácaných zo zahraničia, nemá pravidelný príjem zo zárobkovej činnosti, nežije v domácnosti s inou osobou s pravidelným príjmom zo zárobkovej činnosti a vznik tejto skutočnosti oznámi a preukáže vyberateľovi úhrady.
Sadzba úhrady sa znižuje na polovicu platiteľovi, ktorý je poberateľom dávky v hmotnej núdzi alebo je osobou spoločne posudzovanou s poberateľom dávky v hmotnej núdzi a vznik tejto skutočnosti oznámi a preukáže vyberateľovi úhrady.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To je môj prípad, pomyslel som si a začal som vypĺňať prístupný formulár končiaci s čestným vyhlásením: „Čestne vyhlasujem, že nemám príjem zo zárobkovej činnosti  a nežijem v domácnosti s osobou s pravidelným príjmom so zárobkovej činnosti“. 

A hneď sa zavŕtal červík pochybnosti. Mám dohodu na výkon práce o pracovnej činnosti  na domového dôverníka (a príjem nie je každý mesiac) ale o pravidelnom príjme sa hovorí len u osoby žijúcej v domácnosti.

Na inej web stránke ( rtvs.sk)  je aj samotný formulár čestného vyhlásenia obsahujúci klauzulu:  

„Podpísaný/á..............................., rod. č. ..........................., bytom ................................................ týmto čestne vyhlasujem a svojím podpisom potvrdzujem, že od .................. nemám pravidelný príjem zo zárobkovej činnosti a nežijem v domácnosti s inou osobou s pravidelným príjmom zo zárobkovej činnosti.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na tom istom mieste je dostupný aj manuál s otázkou a odpoveďou:

Je práca na dohodu pravidelným príjmom?

Odmena za všetky dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru je zárobkovou činnosťou,  kedže ide o príjmy zo závislej činnosti, ktoré podliehajú dani z príjmu. Príjmom je aj odmena za brigádnickú činnosť, ktorá nasleduje aspoň dva mesiace po sebe, t. j. je to pravidelný príjem.

A  dôsledky pre moju úbohú hlavu? Nastáva stav zavarenia mozgu.  V samotnom zákone som nenašiel formuláciu o pravidelnom príjme. Kde je zastrčená? A vôbec. Je správne vysvetlené,  čo je to pravidelný príjem? Niekde som čítal, že to je každomesačný príjem. Mal som vlčiu tmu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôvod na spomenutie si na vedúceho odboru, s ktorým som strávil takmer svoj celý produktívny vek a keď som mu už asi išiel poriadne na nervy, skonštatoval: „Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie“. Nech mu je zem ľahká. Niekedy je asi naozaj lepšie nechať veciam voľný priebeh a či rovno strčiť hlavu do piesku. Lebo ako sa hovorí: „Márnosť nad márnosť a všetko je márnosť.“ Istota je niekde inde.

Napriek tomu však dúfam, že sa nájde niekto, kto má odkáže na hodnoverné miesto, kde je uzákonené, čo treba vidieť pod pojmom "pravidelné"

Vladimír Giač

Vladimír Giač

Bloger 
  • Počet článkov:  79
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Vekovú hranicu, keď som mohol hovoriť, že už mám po mladosti a do dôchodku ďaleko, som už prekročil. Zoznam autorových rubrík:  O slovenčinePočítačeSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu