1.
Jasné pravidlá a vlastnícke vzťahy pomôžu ochrane prírody.
Prijmeme jasné pravidlá pre vzťahy medzi ochranou prírody a vlastníkmi pozemkov. Zavedieme jednoznačné pravidlá pre vyhlasovanie chránených území a vytvoríme inštitút úhrady majetkovej ujmy spôsobenej obmedzením užívania pri ochrane prírody. Začneme diskusiu o prevedení pozemkov ochrany prírody do štátneho vlastníctva formou výkupu alebo výmeny pozemkov. Budeme pritom rešpektovať možnosti spoločnosti a hľadať alternatívne zdroje financovania mimo štátneho rozpočtu.
Nuž, ak by to bolo k obojstrannej spokojnosti, združeniam vlastníkov neštátnych lesov by tým odpadla časť agendy. Už by im v nej vari zostal zákon o pozemkových spoločenstvách a po prijatí dobrého zákona by si už možno aj svoju historickú úlohu splnili.
2.
Pozemkové vlastníctvo
Za základ rozvoja vidieka a regiónov považujeme efektívne uplatnenie vlastníckych práv. Bez usporiadaných vlastníckych práv a scelených pozemkov nie je možný ich efektívny výkon. Preto považujeme za nevyhnutné:
- urýchlenie dokončenia ROEP ( Registra Obnovenej Evidencie Pozemkov)
- urýchlenie procesu pozemkových úprav ( scelenie pozemkov ako aj ich priestorové a funkčné usporiadanie).
- budeme chrániť rodnú zem, ktorá je základ republiky
K urýchlenému ukončeniu ROEPu mám pár poznámok. Práca chvatná, málo platná.
Na ROEPe sa pracuje bez toho, aby sa vykonali prípravné práce pozostávajúce z prenesenia všetkých záznamov z pozemnoknižnej vložky na list vlastníctva a urobila sa kontrola, či súčet podielov spoluvlastníkov predstavuje jednu celú. Neprehŕňali sa archívy so zmluvami, aby sa zistilo, kde boli urobené chyby. Ak niekto zdedí podiel, ktorý sa už ale do listu vlastníctva nezmestí má smolu. Jeho dedičstvo je zamietnuté z dôvodu duplicitného vlastníctva. Ťahá za kratší koniec. ROEP už urobí hrubú čiaru a ak sa proti nemu majitelia na súde v termíne neodvolajú, je strata z majetku spečatená.
- zefektívnenie evidencie a podpora podmienok pre existenciu jasného vlastníctva
(jeden vlastník, jeden kataster, jeden list vlastníctva)
A to naozaj? Koncepcia jeden vlastník, jeden kataster, jeden list vlastníctva nie je v histórii nová. Vydržala však len do tých čias, kým vlastníctvo niečoho mal len jeden subjekt. Ako náhle vznikali spolupodielnici, tento systém evidencie už nevyhovoval. Sťažoval kontrolu na súčet podielov.
V dobe počítačov? V dobe databankového spracovania, keď nie je žiaden problém dať odpoveď na otázku na ktorých listov vlastníctva sa nachádza konkrétny vlastník (spoluvlastník) v konkrétnom katastri? V dobe predchádzajúcej databankovému spracovaniu bolo na mieste špekulovať o spôsobe evidovania. Pretože výpisy z evidencie tých čias mohli byť poskytované len v tej forme, ako boli evidované.
Je pravdou, že nie každý má internet. A vlastník by aj uvítal z jedného katastra len jeden výpis. Ale to je len o forme výstupu zo spracovania a nie o zmene evidovania.
Trvanie na požiadavke jeden list vlastníctva, teda neuspokojením sa s jedným výpisom obsahujúcim všetko potreb-né z príslušných LV by znamenalo potrebu vytvoriť nové databankové spracovanie.
Sprehľadneniu vlastníctva nenapomôže zmena systému, ale úplnosť listov vlastníctva.
3.
Ochránime úspory občanov v druhom pilieri.
Navrhneme ústavný zákon na ochranu druhého piliera a výšky príspevkov na súčasnej úrovni, aby už nikto v budúcnosti nemohol spochybňovať a likvidovať úspory na dôchodok.
Likvidovať úspory na dôchodok sa dá na tri spôsoby. Prvý štátny zásah. Proti tomu je možná ochrana formou zákona. Druhým je vyložená krádež. Tomu sa dá tiež zabrániť, ak nejde o zamaskovaný tunel. Tým tretím je neúspešné investovanie prostriedkov druhého piliera správcami dôchodkových spoločností.
Predošlá vláda sa pokúsila zlému investovaniu zabrániť tým, že riziko z neho preniesla na správcov, čo sa prejavilo na nízkych výnosoch z investovania. Terajšou vládou kritizovaná ochrana. Netvrdím, že zámer ochrany úspor občanov je nesprávny. Len neviem, ako sa bude dať zabrániť likvidácii úspor v každom smere vzhľadom na to, že správne investovanie býva možno viac dielom šťastia ako schopnosti predvídať vývoj.
4.
Digitálne zručnosti pre seniorov
Absencia digitálnych zručností je dnes už považovaná za významné sociálne riziko. Najmä vyššie vekové kategórie sú ohrozené tzv. digitálnou priepasťou, a nie sú schopné využívať množstvo užitočných informácií a služieb na internete.
Pomôžeme preto domácnostiam znížiť ich náklady programom pre starších, ktorý ich naučí lepšie používať internet ako nástroj lacnejšieho nakupovania.
Pokiaľ ide o mňa, očakávať, že budem kupovať na internete, je naivné. Takýto program pre mňa by boli iba prostriedky vyhodené von oknom. Na získanie prehľadu o cene hľadaného tovaru, prosím. Ale na vlastný obchod? Ešteže ten kto sa naučí používať internet na kupovanie, sa ho potom ľahšie naučí používať aj na iné veci. Styk s úradmi a podobne.